ZÁSADY HOSPODAŘENÍ
Základní organizace, Českého zahrádkářského svazu Karlovy Vary, Drahovice Krokova, pobočný spolek ÚS ČZS, registrační číslo Z 303016, IČ 66364621, účet u FIO 2002127493/2010, Karlovy Vary
Zásady hospodaření stanovují pravidla pro tvorbu a využívání finančních prostředků základní organizace /dále jen ZO).
Při sestavování vychází ZO z účelového charakteru v souladu s posláním ČZS ve prospěch co největšího počtu členů, s cílem sloužit jejich potřebám a zájmům. Základním předpokladem je, že akce organizuje ZO.
Dále ZO, přihlíží k výši zdrojů – příjmů. Základním zdrojem jsou členské příspěvky, dále příjmy z účelového příspěvku, případné dary, příspěvky z Fondů rozvoje ČZS aj.
Hospodaření ZO, se řídí především obecně platnými právními předpisy, stanovami ČZS a těmito zásadami hospodaření, které schvaluje členská schůze.
ZO, má k majetku samostatnou majetkovou právní odpovědnost podle příslušných právních předpisů. Za závazky ZO, neodpovídá jiná organizační jednotka ani Ústředí ČZS a naopak.
I. Zdroje finančních prostředků
- podíl z členských příspěvků, jejich výběr se řídí vnitřním předpisem
- příjmy, sponzorské, dary
- ostatní příjmy
II. Používání svazových prostředků
a) schůzová a hospodářská činnost – organizační výdaje
- ZO, může poskytnout účastníkům, školení nebo dlouhotrvající schůze občerstvení, při běžných jednáních nápoj
- cestovní náhrady při služebních cestách je možné vyplácet podle příslušného zákona v platném znění podle Zákoníku práce o cestovních náhradách
b) vzdělávací, sportovní, kulturní a ostatní činnost
Organizace je povinna dodržovat stanovený rozpočet a finanční prostředky čerpat s ohledem na využití co největším počtem členů.
- kulturní a vzdělávací činnost zahrnuje výdaje na školení, tisk, odbornou literaturu
c) organizační a hospodářské výdaje
náklady spojené s výkonem funkce předsedy, místopředsedy a hospodářky, případně dalších členů výboru.
III. Rozhodování a pravomoci v otázkách hospodaření
V otázkách hospodaření sleduje ZO, ekonomickou efektivnost ve využívání svazových finančních prostředků i hmotného majetku a prosazuje princip přísné hospodárnosti. Nejvyšším a rozhodujícím orgánem v ZO je
členská schůze, která zejména:
- projednává a schvaluje rozpočet ZO, zprávy o činnosti a kontrolní komise, zaujímá stanoviska k výsledkům hospodaření, ke stavu majetku a jeho inventarizaci.
- Za správu finančních prostředků a hmotného majetku a jejich účelné využití odpovídá výbor ZO,který jako výkonný orgán řídí a zajišťuje plnění úkolů souvisejících s ekonomickým zabezpečením činnosti.
- Výbor ZO schvaluje výdaje do maximální výše 30 000,- Kč a nad 30 000,- Kč členská schůze
- Výbor ZO plně odpovídá členské schůzi za řádné hospodaření.
Proto zejména:
- připravuje a projednává návrh rozpočtu ZO, který spolu se stanoviskem kontrolní komise předkládá členské schůzi
- zajišťuje řádné a včasné placení členských příspěvků a příspěvků
- schvaluje zakoupení vstupenek na kulturní, sportovní a společenské akce,
- rozhoduje o přijetí darů
- včas projednává a odstraňuje zjištěné nedostatky v hospodaření a provádí opatření podle návrhů kontrolní komise
- pověřuje 3 určené členy výboru ZO k dispozičnímu oprávnění k nakládání s finančními prostředky uloženými na běžném účtu, zpravidla předsedu, místopředsedu a hospodáře se kterými bude sepsána dohoda o hmotné odpovědnosti.
Předseda ZO, je pověřen organizováním a řízením práce, a proto také odpovídá za řádné projednávání a rozhodování v otázkách hospodaření. S funkcí předsedy souvisí pravomoc v konkrétním provádění hospodářsko-finanční agendy a zodpovědnost za finanční a hmotné prostředky.
- má spolu s pověřenými osobami a účetní (pokladní-hospodářem) dispoziční oprávnění s finančními prostředky ZO, uloženými na běžném účtu u peněžního ústavu FIO banka
- v souladu s pravidly pro pokladní operace podepisuje příkazy k úhradě výdajů ZO,
- spolu s účetní-hospodářem schvaluje výdaje do 30.000,- Kč, pokud již nebyly schváleny členskou schůzí nebo v rozpočtu ZO,
- dbá na řádné vedení hospodářsko-finanční agendy ZO, ověřuje si její stav a úroveň, vyžaduje na kontrolní komisi pravidelnou kontrolu a sleduje realizaci přijatých opatření k odstranění zjištěných nedostatků
- zajišťuje pravidelnou kontrolu placení členských příspěvků, kontrolu stavu pokladní hotovosti, zůstatku na běžném účtu a včasnost vedení účetnictví
- dbá na řádné instruování a proškolování sebe a hospodáře, v základním rozsahu i ostatních funkcionářů a spolupracuje s kontrolní komisí
- zabezpečuje řádné předání hospodářsko-finanční agendy ZO, při změně funkcionářů, kteří mají bezprostřední vztah ke správě svazových finančních i hmotných prostředků
Hospodář (účetní) ZO,při plnění své funkce zejména dbá o řádnou správu finančních a hmotných prostředků.
- spolupodepisuje hospodářské dispozice, provádí pokladní operace a dbá na správnost ověřování účetních dokladů
- společně s předsedou schvaluje výdaje do 30.000,- Kč, pokud již nebyly schváleny v rozpočtu nebo následně výborem, členskou schůzí
- ve spolupráci s ostatními funkcionáři připravuje návrh rozpočtu a předkládá jej k projednání výboru ZO a kontrolní komisi, následně členské schůzi ke schválení
- vede jednoduché účetnictví a evidenci členů
- připravuje zprávy výboru ZO, pro členské schůze, zpracovává výkazy o hospodaření, zajišťuje jejich včasné předání a zveřejnění ve veřejném rejstříku
- dbá, aby všechny výdaje byly v souladu s přijatými zásadami pro hospodaření a byly uskutečňovány podle rozpočtu, schváleného členskou schůzí
- dbá na dodržování finanční a rozpočtové kázně v ZO, prosazuje účelné a hospodárné používání svazových finančních i hmotných prostředků, spolupracuje s inventarizační komisí při inventarizaci hmotného majetku organizace.
- pokud jsou některými částmi hospodářsko-finanční agendy pověřeni další členové, kontroluje jejich provádění a dbá o jejich proškolování
- má právo dávat pokyny k zajištění správného a včasného provádění hospodářských operací, vedení evidence a sestavování výkazů o hospodaření organizace
Základní organizaci navenek zastupují dva členové statutárního orgánu uvedení ve spolkovém rejstříku u základní organizace v souladu s § 38 odst. (1) a následujících bodů Stanov Českého zahrádkářského svazu, z.s., s účinností od 27.4.2024 se sídlem Praha 3, Rokycanova 318/15
IV. Hospodářsko finanční agenda ZO
1. Rozpočet
ZO, ČZS hospodaří podle ročního rozpočtu, který je nástrojem tvorby a účelového využívání finančních prostředků, které má organizace k dispozici. Rozpočet připravuje a projednává výbor ZO ČZS za účasti kontrolní komise.
Podíl 30-40% z výběru členských příspěvků a případné další příjmy tvoří zdroje pro rozpočet výdajů na činnost ZO ČZS. Členská schůze projedná návrh rozpočtu předloženého výborem se stanoviskem kontrolní komise, schválí jej, a tím se rozpočet stává závazným pro hospodaření s finančními prostředky.
2. Pokladní operace
Provádění pokladních operací a dispozic s peněžními prostředky na běžném účtu u peněžního ústavu se řídí platnými předpisy, zejména zákonem o účetnictví.
Výdaje spojené s účastí při akcích a pod,. na kterých se podává občerstvení, musí být doloženy presenční listinou, seznamem účastníků.
3. Účetnictví a výkaznictví
ZO, vede jednoduché účetnictví, jeho vedením je pověřen účetní-hospodář. Výsledky hospodaření schvaluje členská schůze.
4. Hmotný majetek
ZO, ČZS má pro plnění svých úkolů k dispozici hmotný svazový majetek. Odpovídá za jeho evidenci, udržování a ochranu. Každoročně je povinna provádět jeho inventarizaci a odpisy.
5. Archivace
Výbor ZO ČZS, zejména předseda a účetní-hospodář zabezpečí řádnou úschovu a archivaci dokumentace o hospodaření ZO. Doklady budou uloženy u předsedy nebo u pověřeného člena výboru.
6. Předání agendy
Při změně funkcionářů, kteří bezprostředně odpovídají za hospodaření ZO nebo spravují některé součásti majetku ZO, je nutné zabezpečit protokolární předání agendy a ověření stavu předávaných finančních prostředků nebo hmotného majetku do čtyř týdnů po změně funkcionáře.
Předání se zúčastní dosavadní i nový funkcionář výboru ZO, při změně účetní- hospodáře se dále zúčastní předseda nebo jím pověřený člen výboru ZO a zástupce Kontrolní komise. O předání informuje výbor ZO, na nejbližší členské schůzi.
V. Kontrola hospodaření ZO
Kontrola jako jeden z předpokladů dobrého hospodaření napomáhá k zajištění pořádku, hospodárnosti a finanční kázně. ZO a jeho odpovědní funkcionáři zabezpečují kontrolu plnění a provádění úkolů na úseku hospodaření.
Hlavním článkem v systému svazového hospodaření ZO, je Kontrolní komise, která jako volený orgán zastupuje členstvo v soustavné kontrole hospodaření výboru ZO. Kontrolní komise ZO, zaujímá stanovisko ke všem otázkám svazového hospodaření včetně plnění usnesení z výborové schůze. O své činnosti podává zprávu členské základně. Ve své práci se řídí metodickými zásadami pro provádění revizí hospodaření či eventuálně plánem práce KK ZO, či ÚS ČZS.
VI. Závěrečná ustanovení
Zásady hospodaření ZO, platí ode dne 1. 5. 2022 po schválení členskou schůzí dne 30.4. 2022
V Karlových Varech dne 30. 4. 2022.
Dne 27. 4. 2024 byl zvolen na členské schůzi výbor ZO
Revidováno dne 17. 5. 2024
………………………. ………………………….
Mgr. Alice Krpatová, v.r. předseda ZO Michaela Návorková, v.r.
Zde si můžete stáhnout: Zásady hospodaření